Wednesday, February 27, 2013

( ПРЕВОД НА СРПСКИ ) МИХАЈЛО СВИДЕРСКИ / MIHAJLO SVIDERSKI - POETRY IN SERBIAN


                     NAPUŠTANJA

Pobeže, a od tvog bekstva
Večeri svake bez prestanka
U snu mi pište brzi vozovi.
Obznanjeni od juriša, razbijaju se snovi.
Po šinama lupaju, kao da si kraj mene.
A nisi !?



PROZOR SVETLOSTI

Probudismo se u nijedno vreme
U činije i flaše  sunce da skupljamo.
Svi kao ludi crpemo nezasito.Potrošiće se kobajagi.
Skupljam i ja koliko mogu.
Danas svi mogu, ili barem mora da mogu.
Takav je dan, takva vremena.
Iz gustih sunčevih zraka,
 mi stvaramo priče
i višestruko međusobno ih prepričavamo.
Ima i onih što ništa ne rade.
I onih što ne znaju kako.
Opijeni višnjama belocvetnim,
Pod njima kao pod pretnjom
Da smo primorani, skupljamo svetlost.
Zatvorismo vreme u ćeliju
I ključeve u jezero bacismo
Niko da ih ne može naći,
I da niko ne može tajnu da nam otključa.
Radujemo se svetlosti.Kobajagi prvi put je vidimo.
Od višnjevih cvetova stvaramo ljubav
I vulkane. I lavu. I žar.
Iz korenja nemir i dugu.

VREME, KIŠA I ŽIVOT
Vreme ni malo na kišu ličilo nije
A opet kiša već pola dana
Zbunjeno po staklima mog prozora lupa.
Tupo i nežno neodređenim ritmom udara.
Sa njime i ja zbunjen u svome bunilu sedim
I od svih se pobuna trudim da napravim mir.
Mir od čaja majčine dušice i čokolade.
Vesti teku. I misli mi teku.
I vreme i spoljašnje nevreme.

Na zidovima ispucalim
Gledam kako mi se život preslikava:
Skida se go a u njegovoj nagosti
Moje plakanje plače. Suza za suzom,
Kao kamenje na Zidu plača u Jerusalimu.
Daleko od fasade, duboko unutra
Skriveno stoji moje postojanje.
Stoji i ćuti.
Gleda u mene, ja u njega.
A ništa rekli nismo.
Nismo mogli.
Život nas je gledao pravo u oči.

JEDNO OBIČNO I DRUGAČIJE VREME
U prostorima kao da vlada težina
Moje budnosti i protivrečnosti.
Pređi prstima preko mene,
Videćeš kako.
U očima zrno peska mi šeta kao peščani sat.
Ponekad se zamislim kako mogu da napravim svet.
Ceo jedan svet – u nedogled.
Ja uspravan kao vetar,
Ti prevrtljiv rascvetani suncokret.
Jedan svet, promašen, uznemiren,
A u njemu jedno vreme – nevreme.
Obično.Kao i sva druga vremena.
Kako mene, kako tebe, kako seme
Što se svetog nicanja plaši da nikne?
Drugi put mislim da mogu čak i tebe da sazdam,
Kako stojiš na trgovima i pozdravljaš
Sve koji nisu znali da naprave svoj svet.




POGLED KA JEDNOM ZATVORU
Oni što su želeli slobodu
Kažu da za nju mora da se izboriš.
A mogu li oni da se izbore
Zatvoreni u svom slepilu?
Iza rešetaka
Uzdah onih koji tamo sede
Miriše na isparenu ljubav,
Na glad, na istrošeno plakanje.
Odavno već ne odbrojavaju kaznu.
Navika je da se robuje surovosti i navika je
Da prestaneš da voliš sebe samoga.
kaplje crna kiša ispod streja.
Njihove svakodnevice penju se na vrh dana
I otuda nemo gledaju ka nebu.
Svoje poglede umivaju kišom.
Gledaju a niko ne sme ni reč da kaže.
Privilegija je iz ovih uglova
Da se poigleda spoljašnost.
Tamo je kretanje slobodno,
Ali njega su videli samo begunci.
Ne zna se kako se može prestati da se voli.
Ne znam kako, a sigurno ne mogu ni oni.
Ali i taj iz zatvora i onaj na slobodi,
Ne znam zašto, no nikada ne žele da se sretnu.


RAZGOLIĆAVANJE GROMOVA

Kao da ih vidim prvi put.
Kao da dosad znao nisam da postoje.
Proleće, recimo, uvek mi je najlepše,
Osim kad je kišovito i vlažno,
A danas je takvo baš.
Tad sedim na balkonu s cigaretom u ruci
I mislim kako da prkosim munjama,
Da zaustavim njihov pad i njihovo urlanje?

U nepoznatim sam carstvima
Smakao sve kraljeve s trona.
I počeh da vladam gromovima.
I jedan po jedan da šaljem
U smeru ka tvome ranom buđenju.


PREPEV NA SRPSKI: Najdan Stojanović, Surdulica

No comments:

Post a Comment